5 Ocak 2016 Salı

2015-2016 10. Sınıf Türk Edebiyatı Nova Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 88

Sayfa 88

1. Hazırlık bölümündeki metinlerde görülen, sevgilinin güzelliğiyle ilgili unsurlar Dehhânî’nin şiirinde de kullanılmıştır. Bu metinlerdeki kullanım biçimlerini karşılaştırıp birbirinden ayrılan ve örtüşen taraflarını aşağıya yazınız.

Ayrılan tarafları :
Yunus Emre’de ilahi aşk, Hoca Dehhani’de beşeri aşk işlenmiştir.
Yunus Emre’nin ilahisi, Hoca Dehhani’nin “gazel”ine göre daha sadedir.
İlahide dörtlük nazım birimi ve hece ölçüsü, gazelde ise beyit nazım birimi ve aruz ölçüsü kullanılmıştır.


Örtüşen tarafları :
Her ikisi de edebi metindir.
Ahenk unsurlarına yer verilmiş. (uyak, redif, ölçü)

2. Okuduğunuz metinler ve bilgi birikiminizden yararlanarak İslamiyetin kabulüyle birlikte Türk toplumunda görülen kültür farklılığını belirtiniz.

DEĞERLENDİRME SORULARI
1.      Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, verilen kelime ve kelime gruplarından uygun olanları yazınız.
“misk”, “İran”, “XIII.”, “divan edebiyatının”, “şems”, “inci”, “Arap”, “sümbül”, “servi”, “gül”, “Yunan”, “Mısır”
• Hoca Dehhânî ....XIII.... yüzyılda ...........divan edebiyatının............ ilk temsilcisidir.
• Şiirde sevgilinin yüzü GÜL, saçı SÜMBÜL, boyu SERVİye  benzetilmiştir.
• Divan edebiyatı ...“Arap” ve  İran” edebiyatlarından etkilenmiştir.

2.      Aşağıdaki cümlelerin karşısına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Hoca Dehhânî divan şiirinin Anadolu’daki ilk temsilcisidir. (D )
Yunus Emre şiirlerinde didaktik bir anlatımı tercih etmiştir. (D )
Pîr Sultan Abdal, Alevi-Bektaşi şiirinin en önemli temsilcilerinden birisidir. ( D)

Oğuz Türkçesinin ilk ürünlerinde Arapça ve Farsça sözcükler oldukça az kullanılmıştır. (D )

1 Ocak 2016 Cuma

11. Sınıf Türk Edebiyatı Cevapları (Lider Yayınları) Sayfa 87

11. sınıf Türk edebiyatı kitabı cevapları Lider Yayınları 87. sayfadaki Elhan-ı Şita şiiriyle ilgili soruların cevapları
  1. Metinde ahengin hangi öğelerle sağlandığını 9. sınıfta “Şiir İnceleme Yöntemi” konusunda edin­diğiniz bilgilerden yararlanarak belirleyiniz.
Ölçü (aruz ölçüsü), uyak, redif, aliterasyon ve asonans ile ahenk sağlanmıştır.
  1. Metnin yapısını oluşturan ögeler nelerdir? Belirleyiniz.
Elhan-ı Şita şiiri bentler ve beyitlerden oluşmuştur. İlk bentler yer alıyor. Son bölümde ise beyitler kullanılmış. Şiirde farklı biçimler kullanılmış.

  1. Metnin temasını belirleyiniz.
Elhan-ı Şita şiirinin teması “kar”dır.

  1. Şiirin birimleri ile teması arasında ne tür bir ilişki söz konusudur? Açıklayınız.
Şiirdeki birimler kar teması bir araya gelerek şiiri oluşturmuştur. Şiirin birimleriyle karın yağışı arasında ilgi kurulmaya çalışılmış. Karın yağışının ritmi verilmeye çalışılmış.
  1. Şair, günlük konuşma dilinin olanaklarından yararlanmış mıdır? Belirleyiniz.
Şair doğal dili sanatkarane bir üslupla kullanmış. Günlük konuşma dilinin olanaklarından pek yararlanmamış, sanatlı bir söyleyişe yer vermiş.

  1. “Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş;
Eşini gaip eyliyen bir kuş
Gibi kar
Geçen eyyam-ı nevbaharı arar...”
dizeleri kurallı cümle hâline getiriniz. Yukarıdaki dizelerin kurallı cümle hâline getirilebilmesi Servet-i Fünûn şiirlerinin hangi özelliğiyle ilgilidir: Açıklayınız.
Bir beyaz titreyiş, bir dumanlı uçuş; kar eşini kaybeden bir kuş gibi geçen ilkbahar günlerini arar.
Yukarıdaki dizeler bir cümle haline getirilebiliyor. Bu da şairin nazmı nesre yaklaştırdığını gösteriyor. Servet-i Fünun şairleri şiirde cümleleri birkaç dizeye yaymışlardır. (anjanbman)

  1. a. Metinde geçen kişileştirmeleri bulunuz.
Geçen eyyam-ı nevbaharı arar dizesinde kişileştirme vardır.
Uçtunuz gittiniz siz ey kuşlar;
Küçücük, ser-sefîd baykuşlar
gibi kar
Sizi dallarda, lânelerde arar.
Gittiniz, gittiniz siz ey mürgân,
Şimdi boş kaldı serteser yuvalar;
Yuvalarda -yetîm-i bî-efgan! -
Son kalan mâi tüyleri kovalar
karlar
Ki havâda uçar uçar ağlar!
Yukarıdaki dizelerde kişileştirmeler vardır.

  1. “Bir beyaz rişe-i cenahı melek
Gibi kar”
dizelerindeki benzetmenin ögelerini gösteriniz.
Kar, beyaz bir melek kanadı gibidir.
Kar: benzeyen
Melek kanadı: benzetilen
beyaz: benzetme yönü
gibi: benzetme edatı

  1. “Küçücük, sersefid baykuşlar
Gibi kar”
dizelerinde hangi söz sanatına başvurulmuştur?
“Küçücük beyaz başlı baykuşlar gibi kar” ifadesinde teşbih sanatı vardır. Kar, beyaz başlı baykuşlara benzetilmiştir.

ç. “Kar”, metnin tamamında hangi varlıklara benzetilmiştir? Belirleyiniz.
kuşa, baykuşa, melek kanadına,kelebeğe…benzetilmiş.

  1. Bulduğunuz benzetme ve kişileştirmelerin şiirdeki işlevini belirtiniz.

Benzetme ve kişileştirmelerle sanatlı bir söyleyiş sağlanmış. Karın yağışıyla ilgili çağrışım uyandırma amaçlanmış.

  1. Metindeki gerçek anlamı dışında kullanılmış kelimeleri bularak bu kelimelerin hangi anlamları kar­şıladıklarını belirtiniz.

Dumanlı, geçen, kebuterlerin neşideleri, kovalar, dök, ağlar, solgun…

  1. Metinde karların dağınık bir biçimde uçuşmaları anlatılırken hangi doğal varlıkların çağrışım değe­rinden yararlanılmıştır?
kuşların, kelebeklerin,baykuşun…

  1. Uçuşan karlar, anlatıcıda nasıl bir duygu evreni oluşturmuş ve hangi çağrışımları uyandırmıştır?
Baharın, yazın bitmesi, kuşların uçup gitmeleri… üzüntü, yalnızlık, sessizlik, kayıp giden mutlu günler duygularını uyandırıyor.

  1. Şiirde anlatılanlar ile anlatıcı arasında bir bağ kurulabilir mi? Niçin?
Şiir anlatıcının bireysel duygularını yansıtmaktadır.

  1. Etkinlik: Kış mevsiminin sizde uyandırdığı duygu ve çağrışımları şiir ya da düz yazı biçiminde ifade ediniz.
  2. Metnin teması evrensel bir nitelik taşımakta mıdır? Niçin?
Evrensel bir nitelik taşımaktadır. Karın yağışından hareketle insana ait duygular verildiği için evrenseldir.

  1. Metnin teması yazıldığı dönemin toplumsal gerçekliğine uygun mudur? Düşüncelerinizi açık­layınız.
Dönemin toplumsal gerçekliğini yansıtmayıp bireysel duyguları dile getirmektedir. Servet-i Fünun şairleri baskıcı yönetimin etkisiyle ve kendi şiir anlayışları doğrultusunda toplumsal konulara değinmemişlerdir.

  1. Metnin resmi çizilebilir mi? Niçin?
Tabiatla ilgili betimlemeler olduğu için metnin resmi çizilebilir.
  1. Etkinlik: Aranızdan seçtiğiniz bir arkadaşınızı kürsüye çağırarak ondan Cenap Şehabettin hakkında edindiği bilgileri sizinle paylaşmasını isteyiniz. Sınıfa sorular sormasını ve kendisine yöneltilen soruları cevaplamasını isteyiniz.
blog.sorucenneti.net sitesinden alıntıdır.