CEVAP:
NURİ PAKDİL
7 Ocak 2016 Perşembe
Dünyanın en yüksek şelalesi hangisidir ve nerededir?
CEVAP: Angel Şelalesi - VENEZUELA
Etiketler:
güncel bilgiler,
güncel bilgiler 2015,
kpss,
kpss 2015,
KPSS genel kültür,
KPSS güncel bilgiler
5 Ocak 2016 Salı
2015-2016 10. Sınıf Türk Edebiyatı Nova Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 88
Sayfa 88
1. Hazırlık bölümündeki metinlerde görülen, sevgilinin güzelliğiyle ilgili unsurlar Dehhânî’nin şiirinde de kullanılmıştır. Bu metinlerdeki kullanım biçimlerini karşılaştırıp birbirinden ayrılan ve örtüşen taraflarını aşağıya yazınız.
Ayrılan tarafları :
Yunus Emre’de ilahi aşk, Hoca Dehhani’de beşeri aşk işlenmiştir.
Yunus Emre’nin ilahisi, Hoca Dehhani’nin “gazel”ine göre daha sadedir.
İlahide dörtlük nazım birimi ve hece ölçüsü, gazelde ise beyit nazım birimi ve aruz ölçüsü kullanılmıştır.
Örtüşen tarafları :
Her ikisi de edebi metindir.
Ahenk unsurlarına yer verilmiş. (uyak, redif, ölçü)
2. Okuduğunuz metinler ve bilgi birikiminizden yararlanarak İslamiyetin kabulüyle birlikte Türk toplumunda görülen kültür farklılığını belirtiniz.
DEĞERLENDİRME SORULARI
1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, verilen kelime ve kelime gruplarından uygun olanları yazınız.
“misk”, “İran”, “XIII.”, “divan edebiyatının”, “şems”, “inci”, “Arap”, “sümbül”, “servi”, “gül”, “Yunan”, “Mısır”
• Hoca Dehhânî ....XIII.... yüzyılda ...........divan edebiyatının............ ilk temsilcisidir.
• Şiirde sevgilinin yüzü GÜL, saçı SÜMBÜL, boyu SERVİye benzetilmiştir.
• Divan edebiyatı ...“Arap” ve İran” edebiyatlarından etkilenmiştir.
2. Aşağıdaki cümlelerin karşısına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Hoca Dehhânî divan şiirinin Anadolu’daki ilk temsilcisidir. (D )
Yunus Emre şiirlerinde didaktik bir anlatımı tercih etmiştir. (D )
Pîr Sultan Abdal, Alevi-Bektaşi şiirinin en önemli temsilcilerinden birisidir. ( D)
Oğuz Türkçesinin ilk ürünlerinde Arapça ve Farsça sözcükler oldukça az kullanılmıştır. (D )
1 Ocak 2016 Cuma
11. Sınıf Türk Edebiyatı Cevapları (Lider Yayınları) Sayfa 87
11. sınıf Türk edebiyatı kitabı cevapları Lider Yayınları 87. sayfadaki Elhan-ı Şita şiiriyle ilgili soruların cevapları

Gibi kar
Geçen eyyam-ı nevbaharı arar...”
dizeleri kurallı cümle hâline getiriniz. Yukarıdaki dizelerin kurallı cümle hâline getirilebilmesi Servet-i Fünûn şiirlerinin hangi özelliğiyle ilgilidir: Açıklayınız.
Bir beyaz titreyiş, bir dumanlı uçuş; kar eşini kaybeden bir kuş gibi geçen ilkbahar günlerini arar.
Yukarıdaki dizeler bir cümle haline getirilebiliyor. Bu da şairin nazmı nesre yaklaştırdığını gösteriyor. Servet-i Fünun şairleri şiirde cümleleri birkaç dizeye yaymışlardır. (anjanbman)
Uçtunuz gittiniz siz ey kuşlar;
Küçücük, ser-sefîd baykuşlar
gibi kar
Sizi dallarda, lânelerde arar.
Gittiniz, gittiniz siz ey mürgân,
Şimdi boş kaldı serteser yuvalar;
Yuvalarda -yetîm-i bî-efgan! -
Son kalan mâi tüyleri kovalar
karlar
Ki havâda uçar uçar ağlar!
Yukarıdaki dizelerde kişileştirmeler vardır.
dizelerindeki benzetmenin ögelerini gösteriniz.
Kar, beyaz bir melek kanadı gibidir.
Kar: benzeyen
Melek kanadı: benzetilen
beyaz: benzetme yönü
gibi: benzetme edatı
dizelerinde hangi söz sanatına başvurulmuştur?
“Küçücük beyaz başlı baykuşlar gibi kar” ifadesinde teşbih sanatı vardır. Kar, beyaz başlı baykuşlara benzetilmiştir.
ç. “Kar”, metnin tamamında hangi varlıklara benzetilmiştir? Belirleyiniz.
kuşa, baykuşa, melek kanadına,kelebeğe…benzetilmiş.
Benzetme ve kişileştirmelerle sanatlı bir söyleyiş sağlanmış. Karın yağışıyla ilgili çağrışım uyandırma amaçlanmış.
Dumanlı, geçen, kebuterlerin neşideleri, kovalar, dök, ağlar, solgun…
- Metinde ahengin hangi öğelerle sağlandığını 9. sınıfta “Şiir İnceleme Yöntemi” konusunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak belirleyiniz.
- Metnin yapısını oluşturan ögeler nelerdir? Belirleyiniz.
- Metnin temasını belirleyiniz.
- Şiirin birimleri ile teması arasında ne tür bir ilişki söz konusudur? Açıklayınız.
- Şair, günlük konuşma dilinin olanaklarından yararlanmış mıdır? Belirleyiniz.
- “Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş;
Gibi kar
Geçen eyyam-ı nevbaharı arar...”
dizeleri kurallı cümle hâline getiriniz. Yukarıdaki dizelerin kurallı cümle hâline getirilebilmesi Servet-i Fünûn şiirlerinin hangi özelliğiyle ilgilidir: Açıklayınız.
Bir beyaz titreyiş, bir dumanlı uçuş; kar eşini kaybeden bir kuş gibi geçen ilkbahar günlerini arar.
Yukarıdaki dizeler bir cümle haline getirilebiliyor. Bu da şairin nazmı nesre yaklaştırdığını gösteriyor. Servet-i Fünun şairleri şiirde cümleleri birkaç dizeye yaymışlardır. (anjanbman)
- a. Metinde geçen kişileştirmeleri bulunuz.
Uçtunuz gittiniz siz ey kuşlar;
Küçücük, ser-sefîd baykuşlar
gibi kar
Sizi dallarda, lânelerde arar.
Gittiniz, gittiniz siz ey mürgân,
Şimdi boş kaldı serteser yuvalar;
Yuvalarda -yetîm-i bî-efgan! -
Son kalan mâi tüyleri kovalar
karlar
Ki havâda uçar uçar ağlar!
Yukarıdaki dizelerde kişileştirmeler vardır.
- “Bir beyaz rişe-i cenahı melek
dizelerindeki benzetmenin ögelerini gösteriniz.
Kar, beyaz bir melek kanadı gibidir.
Kar: benzeyen
Melek kanadı: benzetilen
beyaz: benzetme yönü
gibi: benzetme edatı
- “Küçücük, sersefid baykuşlar
dizelerinde hangi söz sanatına başvurulmuştur?
“Küçücük beyaz başlı baykuşlar gibi kar” ifadesinde teşbih sanatı vardır. Kar, beyaz başlı baykuşlara benzetilmiştir.
ç. “Kar”, metnin tamamında hangi varlıklara benzetilmiştir? Belirleyiniz.
kuşa, baykuşa, melek kanadına,kelebeğe…benzetilmiş.
- Bulduğunuz benzetme ve kişileştirmelerin şiirdeki işlevini belirtiniz.
Benzetme ve kişileştirmelerle sanatlı bir söyleyiş sağlanmış. Karın yağışıyla ilgili çağrışım uyandırma amaçlanmış.
- Metindeki gerçek anlamı dışında kullanılmış kelimeleri bularak bu kelimelerin hangi anlamları karşıladıklarını belirtiniz.
Dumanlı, geçen, kebuterlerin neşideleri, kovalar, dök, ağlar, solgun…
- Metinde karların dağınık bir biçimde uçuşmaları anlatılırken hangi doğal varlıkların çağrışım değerinden yararlanılmıştır?
- Uçuşan karlar, anlatıcıda nasıl bir duygu evreni oluşturmuş ve hangi çağrışımları uyandırmıştır?
- Şiirde anlatılanlar ile anlatıcı arasında bir bağ kurulabilir mi? Niçin?
- Etkinlik: Kış mevsiminin sizde uyandırdığı duygu ve çağrışımları şiir ya da düz yazı biçiminde ifade ediniz.
- Metnin teması evrensel bir nitelik taşımakta mıdır? Niçin?
- Metnin teması yazıldığı dönemin toplumsal gerçekliğine uygun mudur? Düşüncelerinizi açıklayınız.
- Metnin resmi çizilebilir mi? Niçin?
- Etkinlik: Aranızdan seçtiğiniz bir arkadaşınızı kürsüye çağırarak ondan Cenap Şehabettin hakkında edindiği bilgileri sizinle paylaşmasını isteyiniz. Sınıfa sorular sormasını ve kendisine yöneltilen soruları cevaplamasını isteyiniz.
blog.sorucenneti.net sitesinden alıntıdır.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)