- Metinde ahengin hangi öğelerle sağlandığını 9. sınıfta “Şiir İnceleme Yöntemi” konusunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak belirleyiniz.
- Metnin yapısını oluşturan ögeler nelerdir? Belirleyiniz.
- Metnin temasını belirleyiniz.
- Şiirin birimleri ile teması arasında ne tür bir ilişki söz konusudur? Açıklayınız.
- Şair, günlük konuşma dilinin olanaklarından yararlanmış mıdır? Belirleyiniz.
- “Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş;
Gibi kar
Geçen eyyam-ı nevbaharı arar...”
dizeleri kurallı cümle hâline getiriniz. Yukarıdaki dizelerin kurallı cümle hâline getirilebilmesi Servet-i Fünûn şiirlerinin hangi özelliğiyle ilgilidir: Açıklayınız.
Bir beyaz titreyiş, bir dumanlı uçuş; kar eşini kaybeden bir kuş gibi geçen ilkbahar günlerini arar.
Yukarıdaki dizeler bir cümle haline getirilebiliyor. Bu da şairin nazmı nesre yaklaştırdığını gösteriyor. Servet-i Fünun şairleri şiirde cümleleri birkaç dizeye yaymışlardır. (anjanbman)
- a. Metinde geçen kişileştirmeleri bulunuz.
Uçtunuz gittiniz siz ey kuşlar;
Küçücük, ser-sefîd baykuşlar
gibi kar
Sizi dallarda, lânelerde arar.
Gittiniz, gittiniz siz ey mürgân,
Şimdi boş kaldı serteser yuvalar;
Yuvalarda -yetîm-i bî-efgan! -
Son kalan mâi tüyleri kovalar
karlar
Ki havâda uçar uçar ağlar!
Yukarıdaki dizelerde kişileştirmeler vardır.
- “Bir beyaz rişe-i cenahı melek
dizelerindeki benzetmenin ögelerini gösteriniz.
Kar, beyaz bir melek kanadı gibidir.
Kar: benzeyen
Melek kanadı: benzetilen
beyaz: benzetme yönü
gibi: benzetme edatı
- “Küçücük, sersefid baykuşlar
dizelerinde hangi söz sanatına başvurulmuştur?
“Küçücük beyaz başlı baykuşlar gibi kar” ifadesinde teşbih sanatı vardır. Kar, beyaz başlı baykuşlara benzetilmiştir.
ç. “Kar”, metnin tamamında hangi varlıklara benzetilmiştir? Belirleyiniz.
kuşa, baykuşa, melek kanadına,kelebeğe…benzetilmiş.
- Bulduğunuz benzetme ve kişileştirmelerin şiirdeki işlevini belirtiniz.
Benzetme ve kişileştirmelerle sanatlı bir söyleyiş sağlanmış. Karın yağışıyla ilgili çağrışım uyandırma amaçlanmış.
- Metindeki gerçek anlamı dışında kullanılmış kelimeleri bularak bu kelimelerin hangi anlamları karşıladıklarını belirtiniz.
Dumanlı, geçen, kebuterlerin neşideleri, kovalar, dök, ağlar, solgun…
- Metinde karların dağınık bir biçimde uçuşmaları anlatılırken hangi doğal varlıkların çağrışım değerinden yararlanılmıştır?
- Uçuşan karlar, anlatıcıda nasıl bir duygu evreni oluşturmuş ve hangi çağrışımları uyandırmıştır?
- Şiirde anlatılanlar ile anlatıcı arasında bir bağ kurulabilir mi? Niçin?
- Etkinlik: Kış mevsiminin sizde uyandırdığı duygu ve çağrışımları şiir ya da düz yazı biçiminde ifade ediniz.
- Metnin teması evrensel bir nitelik taşımakta mıdır? Niçin?
- Metnin teması yazıldığı dönemin toplumsal gerçekliğine uygun mudur? Düşüncelerinizi açıklayınız.
- Metnin resmi çizilebilir mi? Niçin?
- Etkinlik: Aranızdan seçtiğiniz bir arkadaşınızı kürsüye çağırarak ondan Cenap Şehabettin hakkında edindiği bilgileri sizinle paylaşmasını isteyiniz. Sınıfa sorular sormasını ve kendisine yöneltilen soruları cevaplamasını isteyiniz.
blog.sorucenneti.net sitesinden alıntıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder