5 Şubat 2015 Perşembe

11.Sınıf Dil ve Anlatım Ders Kitabı Cevapları Yıldırım Yayınları 43.-46.Sayfa Cevapları

Sayfa 43

5. etkinlik
“Kelime Bilgisi” ile ilgili bilgilerinizden hareketle Günce ile Günlük başlıklı metinlerde gerçek ve mecaz anlamda kullanılmış kelimeleri belirleyip bunların metne kazandırdıklarını tartışınız. Ulaşğınız sonuçları tahtaya yazınız.
GERÇEK ANLAMLI
şehir
genç
Çocuklar


MECAZ ANLAMLI
özgürlüğümü yitiririm.
on lar dan kurtulmalıyım.
Dışa rı sı çekiyor ki şi yi:


METNE KAZANDIRDIKLARI
  • Karşılaşılan durum ve olayların farklı şekilde ifade edilmesini sağlarlar.
  • İfadeye çeşitlilik katar ve güzellik verir
6.Etkinlik
• Günce ve Günlük adlı metinlerde ses düşmesi ve ses türemesi olan kelimeler ile bunlardaki ses olaylarının
nedenlerini belirleyiniz. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.

SES DÜŞMESİ
Sevdim bu şehri,
ayrılacağım.

SES TÜREMESİ


7. Etkinlik

• İncelediğiniz Günce ve Günlük adlı metinleri yazım kuralları ve noktalama işaretleri bakımından
değerlendirip ulaştığınız sonuçları kendi oluşturduğunuz günlük ile karşılaştırınız ve arkadaşlarınızla
değerlendiriniz.
1. Günlük tutmanın bir insana neler kazandırabileceğini tartışınız ve ulaştığınız sonuçları defterinize
yazınız.
İnsanlar yaşadıklarını günü gününe yazarak yazma alışkanlığı kazanır.Bu alışkanlık da kişinin yazma yeteneğini geliştirir, kendini daha iyi ifade etme imkanı bulur.
2. Günlük tutmanın, “yazma alışkanlığının bir sonucu olduğu” görüşü ne katılıyor musunuz? Tartışınız ve elde ettiğiniz sonuçları tahtaya yazınız.
İnsanlar yaşadıklarını günü gününe yazarak yazma alışkanlığı kazanır.

sayfa 44

8. Etkinlik
Günlük türüyle ilgili araştırma yapan gruplardan biri kura ile belirlenir. Seçilen grup, araştırma sonuçlarından hareketle günlük türünün özelliklerini, tarihî seyrini ve önemli temsilcilerini slaytlar eşliğinde sınıfa sunar. Eksik kalan hususlar araştırma yapan diğer grupça tamamlanır. Grup sözcüleri sonuçları açıklar,öğrenciler de bunları aşağıdaki noktalı yerlere yazarlar.

9. ETKİNLİK
Günlüklerin önemi konusunda neler düşündüğünüzü aşağıdaki noktalı yerlere yazınız.
Günlük Yazmanın / Tutmanın Önemi
Günlük, birçok gencin özellikle ilköğretim dönemlerinde merak saldığı; fakat belli bir süre sonra merakını yitirdiği bir yazın türü, ayrıca yararlı bir ilgi alanıdır.
Genç yaşta günlük tutma alışkanlığını kazanan bireylerin, sosyal ilişkilerde ve akademik hayatlarında ciddi anlamda başarılı oldukları, birçok edebiyat tarihçisi ve bilim insanı tarafından ortaya konmuştur.
- Günlük yazmak, insanın eleştirel düşünce gücünü arttırır.
- Günlük tutmak, yansız (objektif) tutumu güçlendirir.
- Günlük yazmak, bilim insanlığına soyunmaktır. Çünkü kişi gün içerisindeki olayları,bilimsel yazı yazma tekniklerinin temellerinden ayrılmayarak “yer, zaman, kişi ve olay” kadrosunu en mantıklı ölçü içerisinde, neden-sonuç ilişkileriyle ortaya koyma gayretine bürünür.
- Günlük tutmak, kişinin hayal gücünü arttırır.
- Günlük yazmak, edebi bir karaktere büründürür. Çünkü kişi bazen kendini, üçüncü bir şahıs olarak değerlendirme gayreti içerisine girer.
- Günlük tutmak, yazılı anlatım becerisini geliştirir. Çünkü günlük yazarı, kendini yazılı olarak ifade etmeye çalışır, gün içerisindeki duygu ve düşüncelerini en doğru, güzel ve belki süslü biçimde yazı diline dökme gayretine girişir.

sayfa 45

1. Aşağıdaki yargılar doğ ru ise ayraçla gösterilen yerlere “D”, yan lış ise “Y” yazınız.
(D ) Günlükler, samimi bir dille tarafsız olarak yazılır.
(Y ) Günlüklerde tarih atma zorunluluğu yoktur.
(D ) Günlüklerin günü gününe yazılması zorunludur.
( D) Günlüğün divan edebiyatındaki karşılığı “ruzname”dir.
2. Aşğı daki cüm le ler de boş bırakılan yerleri uy gun bi çim de dol du ru nuz.
• Olayların, duyguların, düşünce ve izlenimlerin günü gününe kaleme alındığı metinlere........GÜNLÜK...... denir.
• Ünlü sanatçıların günlükleri ......EDEBİ ESER......... niteliğindedir.
3. Aşğı da ki ya zar lar dan han gi si günlük türün de eser ve ren sa nat çı lar dan de ğil dir?
A) Salâh Birsel
B) Nurullah Ataç
C) Tomris Uyar
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Oktay Akbal

4. (I) Günlük türü, Türk ede bi ya tı na 1950’den son ra gir miş tir. (II) Bu türün edebiyat tarihimizdeki ilk örneği Ali Bey’in Seyahat Jurnali’dir. (III) “Günlük” adıyla yayın la nan ilk eser Sa lah Bir sel’e ait tir. (IV) Bu tür, Nurullah Ataç’ın Son Havadis’te yazdığı günlüklerle yaygınlık kazanmıştır. (V) Günlüklerin anlatımında nesnellik ön plandadır.
Yukarıda numaralanmış olarak verilen bilgilerin hangisinde “günlük” ile ilgili bir bilgi yanlışğı vardır?
A) I    B) II   C) III   D) IV   E) V

5. Aşağıdakilerden hangisi günlük türü nün özelliklerinden değildir?
A) An la tım da “iç ko nuş ma” tek ni ği nin kul la nıl ma sı
B) Duy gu ve dü şün ce le rin öz nel bir yak la şım la ifa de edil me si
C) Ya zıl dığı gü ne ait ta ri hin yer al ma sı
D) Bir fik ri is pat ya da id dia ni te li ğin de ya zı tü rü ol ma ma sı
E) Yaşananların, üzerinden uzun bir zaman geçtikten sonra kaleme alınması

6. Oto büs te yim bu gün. Bir adam bin di. Sa rım sak ye miş, ya nım da dur ma dı be nim, uza ğı ma git ti; ge ne de du yulu
yor du ağ zı nın ko ku su. Bur nu mu tı ka dım. Ben za ten ine cek tim ama gi de ce ğim ye re var ma mış ol sam da iner dim.
Çe ki lir şey de ğil di o ko ku.
Bu par ça aşğı da ki ya zı tür le rin den han gi si ne ait ola bi lir?

A) Mek tup B) Günlük C) Anı D) Öy kü E) Ge zi yazısı

SAYFA 46

HAZIRLIK SORULARI
1. “Anı” kelimesi siz de neleri çağrıştırıyor? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Geçmişte yaşadığımız ve üzerinden belirli bir zaman geçtiği halde unutmadığımız olay ve durumlar...

2. Bir sanatçının, yaşadığı ilginç olayları kaleme alması hangi bakımlardan önemlidir? Açıklayınız.

Sanatçı hakkında bilgiler elde etmemizi sağlar. Anılar öznel  yazılar olduğu için kişi samimi bir dille ele alır. Bu yüzden sanatçı hakkında en doğru ve en doğal bilgilere ulaşmamızı sağlar.


3. Bugüne kadar okuduğunuz anılardan hangileri ilginizi çekti? Niçin? Sözlü olarak ifade ediniz.

 J.J. Rousse adlı yazarın “itiraflarım” adlı eseri...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder